Gondolatok a ghí-ről...

A Ghí - vagy más néven tisztított vaj - az ayurvédikus konyha alapját képezi. A tehén vagy bivajtejből készült vajat  régen sütéssel tartósították, így a vaj trópusi hőmérsékleten is hosszan eltartható volt. Érdekességként jegyezném meg, hogy Magyarországon a Jászságban is ismerték a vaj ezen tartósítási módját, ott sült vajnak nevezték. Mivel a vaj drága mulatság, ezért Indiában a Ghí-t máig a gazdagság szinbólumának tekintik.

A Ghí mind a három testtípus (vata, pitta, kapha) számára tápláló, egészséges zsíradék. Mindig érdemes használni egy-egy evőkanálnyit főzéshez és sütéshez egyaránt. Én nagyon szeretem pirítóssal sóval, csak úgy simán vacsorára. Az ayurvéda szerint az ételek három féle minőségbe sorolhatók. A szattvikus élelmiszerek tiszták, egészségesek, frissek, fényesek. A radzsasztikus élelmiszerek szenvedélyesek és tüzesek, csípősek, szárazak, égetőek. A tamasztikus élelmiszerek fogyasztását az ayurvéda nem ajánlja ilyen például a gomba, a hús, a hal vagy a fagyasztott és újramelegített ételek.

A Ghí a szattvikus ételek kategóriájába tartozik, hiszen jó minőségű, fényes, selymes, áttetsző és aranysárga színű. Tele van omega-3-mal, K és A vitaminnal, elősegíti az izületek hajlékonyságát, jobbá teszi az emésztést,  növeli az általános vitalitást, kiváló vivőanyag kenőcsökhöz, sőt még bőrápoláshoz is felhasználható.

Már sokat hallottam a Ghí jótékony hatásairól, ezért szombat délután úgy döntöttem belevágok és elkészítem magamnak. Vettem kb. 650 gramm 82%-os vajat, egy vastagfalú fazekat és legkissebb gázrózsán - takaréklángon - elkezdtem szép lassan felolvasztani az egészet. Azt mondják a Ghí készítéséhez tiszta tudat és türelem szükséges. Ez valóban igaz, mert ha nem vigyázunk és figyelmetlenek vagyunk, akkor a vaj könnyen odaéghet. (Sokszor azt gondolom, hogy nekem a főzés a valódi meditáció, mert kiüríti a felesleges gondolatokat a fejemből és lelassít ebben a rohanó világban.)

Néhány perc múlva a vaj szép lassan felforrt, a tetején keletkező habot időnként lekanalaztam róla. Egy idő után az edény alján egyre több barna színű kicsapódás jelent meg, ami szép lassan az egész edényt kitöltötte. Ekkor már folyamatosan az edény mellett álltam és kincsként őriztem a készülő Ghímet, mivel nem akartam túlsütni.

aa0cb46e-3a50-4389-b4f8-1bcfcfa723bc.jpg

Nagyjából egy óra elteltével már nem képződött több hab a Ghí tetején és az egész vaj fényesen csillogó arany olajjá változott... Csodás volt, akár egy vidám tavaszi napsugár...Ekkor egy papírtörlő és egy szűrő segítségével az egészet egy tiszta csattos üvegbe öntöttem és szép lassan hagytam kihülni. Amikor kihült, akkor lezártam az üvegemet. Tegnap este már Ghí-t ettem vacsorára, pirítóssal és pritamin paprikával. A Mennyországban éreztem magam. A sült vajat nem szükséges hűteni, de az üvegbe csak száraz és tiszta eszközzel nyúljunk bele, mert ha belekerül egy kenyérmorzsa, akkor könnyen megromlik az egész.

Akit érdekel az ayurvédikus konyha és Ghí készítés rejtelmei, annak szeretettel ajánlom az Ayurvédikus konyha nyugatiaknak című könyvet, amit a szüleimtől kaptam karácsonyra és Amadea Morningstar írta, aki több, mint 20 éve foglalkozik terápiás táplálkozási tanácsadással. Én is ebből tanulom az ayurvédikus konyha alapjait.  Az ételek itthon elérhető alapanyagokból elkészíthetők, és nem csak indiai fogásokat, hanem kása féléket, tésztákat, leveseket és süteményeket is találunk a receptek között. Mindenkinek jó főzőcskézést kívánok... :)

Cikk: Ghí superfood az Ájurvédábó (forrás: www.krisna.hu)