Sarasvati

A hosszú hétvégén volt a második konzultációm a Sarasvati Alapítvány senior jógaoktató képzésén. Egész szombaton gyakoroltunk, így  a nap végére kimondhatatlanul elfáradtam és alig bírtam hazavonszolni magam. Hétfőn délután 1 órakor ébredtem fel... :-)

De mit jelent pontosan a Sarasvati kifejezés? Nos, ahogy mondani szokás a 21. században: "A Google a barátod", ezért néhány kattintás után én is megtudtam, hogy a hindu mitológia szerint kicsoda Sarasvati istennő.

Sarasvatiról úgy tartják, hogy ő a tudás, a művészetek és a tanulás istennője. Az irodalom, a zene és a költészet területe is az ő fennhatósága alá tartozik. Ő felügyeli az emberi beszéd képességét is. Az istennő intelligenciát, bölcsességet és kiváló emlékezetet adományoz a híveinek a tiszteletükért cserébe. Őt tartják az indiai szent iratok a Védák és a szanszkrit nyelv anyjának és egyben ő Brahma - a teremtő isten-  felesége is. Páván, hattyún vagy lótuszvirágon ülve ábrázolják, szitárral vagy könyvvel a kezében. (Már értem, hogy miért ezt a nevet kapta az Alapítvány.)

sarasvati.jpg

(kép: Sarasvati)

Szombaton a tanárommal, Gabival az eddigi bemelegítő gyakorlatokat ismételtük át, és többféle páros gyakorlatot is kipróbáltunk. A Senior jóga jóval több segédeszközt használ a foglalkozásokon, tehát mi is használtuk az órákon a széket, a botot, a dynair párnát  és jóga labdát egyaránt.

A segédeszközök használata érthető, hiszen az elsődleges célcsoportok az 50 év feletti korosztály, illetve a segítséggel élő vagy a túlsúllyal küzdő embertársaink. Az órákon különösen fontos a fokozatosság és a  bemelegítés. Az oktatónak jóval több időt kell szánnia az egyes ászanák betanítására, illetve a tanítás során többféle rávezetést kell alkalmaznia, mint egy átlagos jóga órán. Oda kell figyelnie arra is, hogy lassan oldja fel a kissé kopott vagy fáradt ízületek és izmok merevségét is.  A kulcs abban rejlik, hogy adjunk magunknak időt ahhoz, hogy az egész szervezetünk hozzászokjon a rendszeres jógázáshoz. 

(Amikor márciusban - a tanárom segítségével - elkezdtem otthon gyakorolni, körülbelül két-három hónap elteltével már csökkentek a fájdalmaim és a szerveztem is vágyott a napi gyakorlásra és mozgásra.)

Vasárnap délelőtti előadásában  Anikó a pranajama rejtelmeit mutatta be nekünk. Szó volt a prana (életeneregia) egyetemes áramlásáról, meg arról is, hogy légzéstechnikával növelhetjük a prana szintjét a szerveztünkben. A jóga lényege röviden a tudatos légzésben, a rendszeres gyakorlásban és az elme szabályozásában rejlik.

Fontos megjegyezni azt, hogy a jóga mindenki számára egy teljesen egyéni utat kínál fel, amely saját tapasztalatra és önmagunk folyamatos megfigyelésére épít. Ezért ászanázás közben ne hasonlítsuk össze magunkat másokkal, hanem ígyekezzünk kitapasztalni a teljesítőképességünk határait. Higgyétek el, hogy nem az a fontos, hogy minél látványosabb ászanákba préseljük be a testünket, hanem, hogy ráleljünk a saját önfejlesztésünk művészetére.

Végül szeretném Nektek bemutatni néhány szóban a képzés vezetőjét, Király Gabriellát, aki többek között Mentálhigiéniai szakember, valamint mozgás- és jógaterapeuta egyszemélyben. Gabi valóban életfeladatának tekinti azt, hogy az emberi működésben megteremtsen egyfajta összerendeződést (összhangot) az alternatív mozgásformák alkalmazásával. Nagy szeretettel, türelemmel és odafigyeléssel tanít bennünket.

Elhivatott szakemberként hobbiból középiskolai testnevelés órákat is tart, ezáltal bevezetheti a diákokat a jóga, a MediBall és a relaxáció gyakorlásának csodálatos világába. Részt vesz továbbá olyan felnőttek OKJ-s vizsgára való felkészítésében, akik a jövőben mozgás és sportszakemberként az egészséges élet népszerüsítéséért kívánnak munkálkodni.

Gabi azt mondja:

"Hiszem, ha tudatosan változtatunk a mozgásunkon - aminek legfontosabb terméke egy igen mélyreható önismereti munka -, akkor az életünk képessé tesz minket arra, hogy a saját utunkat járjuk. Ez az, amivel önmagunkból a legtöbbet adhatjuk embertársainknak."

fullsizerender_masolat.jpg

Sarasvati szócikk forrása: Wikipédia

Kép: Pinterest