Húsvéti gondolatok a böjtről...

husvet_2017.jpg

 

Február 27-től április 14-ig böjtöltem életemben először. A természetgyógyászom javasolta mert a februári konzultáción kiderült, hogy még mindig le kell adnom néhány kilót. Ugyanis a súlyfeleslegem miatt  sokszor fájt a baloldali csípőizületem. Abban állapodtam meg Gabival, hogy végig csinálom a 40 napos böjtöt és lemondok a csokoládéról, az alkoholról, a húsról és a kristálycukrot is kerülöm ha lehetséges. 

Először azt gondoltam, hogy ez teljesíthetetlen feladat lesz a számomra hiszen, aki közelebbről ismer az tudja, hogy én bizony nagyon szeretem a hasamat. (Miközben ezt a bejegyzést írom Nektek, épp sajtot eszem sózott kígyóuborkával - Isteni, imádom.)

A böjtre nem csak a testi és lelki megtisztulás miatt volt szükségem hanem azért is, mert a téli hónapokban rákattantam a csokisbanánra meg a gumicukorra és őszintén beismerem előttetek, hogy édességfüggő lettem...A hétvégi csoki és cukor zabálás lelki oka a téli szürkeségre és a szeretethiányra vezethető vissza. A magány az én esetemben teljes mértékben kihúzható az okok listájáról, hiszen az élet minden területén sok ember vesz körül.

A böjt előtti hétvégén vettem a Spárban egy jókora darab sült karajt, egy üveg Teleki száraz vörösbort és egy doboz banános csokoládét és szertatásosan elköszöntem tőlük. Február 26-án (vasárnap) este kissé lassabban fogyott el a szokásosnál nagyobb mennyiségű hús, de azért nem kellett félteni és szép lassan letuszkoltam a falatokat a torkomon. :)

Az első 2-3 hét igazán nehéz volt mert oda kellett figyelnem a tilalmakra, de ahogyan teltek a napok úgy belejöttem a feladatba, mint kiskutya az ugatásba - ahogyan mondani szokás. A hétköznapi bevásárlásnál előtérbe kerültek a különféle sajtok, a purpur kenyér (új kedvenc) és a zöldségek, gyümölcsök is.

Az étrendváltással párhuzamosan a reggeli kávét lassan-lassan felváltotta a zöld vagy kamilla tea szigorúan egy darab barna cukorral. (A barna cukor és a méz nem szerepelt a tiltólistán, csökkentett mennyiségben ehettem ezeket.) A  megszokott délutáni kávé elég sokszor kimaradt és ha nem voltam kifejezetten álmos akkor beláttam, hogy  igazából nincs is  szükségem koffeinre. (Bár megszoktam, hogy az irodában Noémivel meg Lászlóval együtt kávézunk néha.)

Először azt gondoltam, hogy gyümölcsjoghurtokkal fogom pótolni a hiányzó édes ízt de rá kellett jönnöm arra, hogy a krémtúrók és ízesített joghurtok még az úgynevezett "light" kategória is nagyon sok rejtett cukrot pl.: fruktózt, glükózt tartalmaznak, így ezt az ötletet gyorsan elvetettem. Ezzel párhuzamosan elkezdtem  csökkenteni a vacsora mennyiségét és reggel meg este májtisztító teát ittam (májvédő és detoxikáló teakverék a Naturlandtól). 

Vettem egy gyümölcscentrifugát és elég sok gyümölcs és zöldséglevet készítettem, amik a préseléskor felszabadult erős savtartalom miatt szintén elősegítették a bélrendszer kitisztulását. (Aki ilyen gépet vásárol annak ajánlom, hogy márkásabb és nagyobb teljesítményű készüléket vegyen. Én egy Bosch-t választottam, amiről jó kritikákat olvastam a neten és még egy kb. másfél literes kancsó is járt hozzá tartozékként.)

A belső tisztulás mellett elmondható az is, hogy az izületeim mozgékonyabbak lettek, hiszen a böjt során kiürült belőlük a hugysav. Simább lett az arcbőröm és kevesebb negatív gondolat jár a fejemben. Sokkal magasabb lett az életenergia szintem és kevésbbé vagyok fáradékony. Egy kolléganőm hétfőn azt mondta, hogy "olyan keskenyebb lettem" - ezt bizony én is így érzem és higgyétek el, hogy nagyon jó, mert kevesebb súlyt kell cipelnem magamon. Mostanában észrevettem, hogy gyalogláskor vagy bevásárláskor nem izzadok le olyan gyorsan. Szuper! :) A pozitív eredmények miatt azt tervezem, hogy a jövőben  ősszel is beiktatok majd egy másfél hónapos időszakot, amikor ismét megtisztítom/tehermentesítem a szerveztemet.

Elkezdtem kutatni azt is, hogy nagyanyáink milyen ételeket fogyasztottak. Kiderült az is, hogy  többségében hetente egyszer ettek húst - általában vasárnap, az Úr napján. Heti kétszer volt tészta vagy főzelék nap és ha süteményt akartak enni, akkor torta helyett rétest vagy kalácsot sütöttek. Azt is hozzá kell tenni, hogy javarészt a földeken dolgoztak így   jóval  többet mozogtak nálunk. Mivel szükségük volt az energiára, ezért bátrabban ehettek szalonnát, krumplit és tésztaféléket is. A szalonna mellé vörös/lilahagymát ettek, ami köztudottan tisztán tartja az ereket és megakadályozza a cukorbetegség kialakulását is. 

Ahogy mondani szokás "a lónak is négy lába van mégis megbotlik". Én összesen négy-öt alkalommal estem el: egyszer rossz hírt kaptam és bánatomban ettem reggelire egy házikrémest, máskor az unalmas szárazbabfőzelékhez ettem császármorzsát porcukorral, a múlt vasárnap pedig meghívtak ebédre és olyan húsos lasagne-t ettem, hogy csuda - elfelejtettem szólni az Évának, hogy böjtölök ês farkaséhes voltam a másfél óra délelőtti jógázàstól. :-)

Összességében elmondható, hogy 95%-ban sikerült teljestenem kitűzött célokat és a táplálkozásomat tekintve sokkal  tudatosabbá váltam. Az pedig külön öröm, hogy csökkentek a mennyiségek és a gyomrom is összeszűkült. A lényeg, hogy a böjtölés nem lehetelen feladat és tényleg érezhető, hogy a testem megszabadult a lerakódott salakanyagoktól.

A tapasztalataim szerint a böjt igazán hasznos dolog, hiszen ahogyan a házunkat is kitakarítjuk az ünnepi készülődéskor, úgy a testi - lelki nagytakarítás is szükséges évente legalább egy vagy (maximum) két alkalommal.  Jelenleg azt fontolgatom, hogy húsvét után hetenként egyszer, esetleg kétszer visszatérek a hús evéshez. Szeretném tovább csökkenteni a vacsora mennyiségét és a napi kenyér adagomat egyaránt. Eredetileg a csípőfájdalmak miatt kezdtem el böjtölni, de a fájdalom megszűnésén túl sokkal több pozitív tapasztalatom lett. A böjt kezdetekor azt gondoltam, hogy az alkohol lesz számomra a legnagyobb kísértés ám kiderült, hogy az édes íz hiányzott a legjobban.

Azt szeretném kérni Tőletek, hogy aki emlékszik még arra, hogy milyen ételeket ettek nagyanyáink az legyen olyan jó hozzám és írja meg nekem kommentben, mert ez a téma most kifejezetten érdekel...

Áldott Húsvéti Ünnepeket kívánok Mindenkinek!

Sok Szeretettel: "M"