Az élet nem fenékig tejfel...

- vagy mégis az :-)

Napok óta motoszkál bennem ez a cím, szombat éjjel még aludni sem hagyott... Az elmúlt másfél hónapban nehéz időszakon mentem keresztül a figyelmetlenségem miatt. Nos, azt tudjátok, hogy elmúltam 40 éves, nincs ezzel semmi gond, de bizonyos dolgokra oda kell figyelnem az életem hátralévő részében. Ezek a következők: rendszeres mozgás, egészséges táplálkozás, az izületek - lassú - átmozgatása, bemelegítése, folytonos karbantartása. Azt is megfogadtam, hogy többet fogok gyógyfürdőbe járni.

img_5972.JPG (A kép Hódmezővásárhelyen készült a termálvizes medencénél február 22-én.)

A jóga hatására ugyan sokat változott a testem, de mivel még így is máshogy megyek, máshol vannak bizonyos terhelések és súlypontok a testemen, mint egy normál járású embernél. A rendszeres mozgás és fogyás ellenére sajnos elindult nálam is bizonyos izületeknek az idő előtti károsodása, kopása. Az elmúlt hetekben a bal csípőizületem ugyanis elkezdett rakoncátlankodni, reggelenként nagyon fájt és néha alig tudtam lábraállni vagy az ágyban a bal oldalamon feküdni. (Vettem ugyan szteroid mentes izületi fájdalomcsillapítót, ami fájdalmat nem csillapított, viszont már egy fél tablettától elszálltam, úgyhogy ezt csak végszükség esetén használtam, mert nem akartam hozzászokni a pirulákhoz, mint Dr. House a Vicodinhoz.)

Ezzel a csípőproblémával egyébként már szembesültem  2014 utolsó három hónapjában, akkor a természetgyógyászom és a  Bükki Füves ember által is ajánlott zselatin kúra segített rajtam. A természetgyógyászom - Czébely Gabriella - azt is javasolta, hogy bizonyos időközönként ismételjem meg ezt a kúrát, akkor is ha tünetmentes vagyok, mert az izületi porcok közötti kocsonyás - kenést biztosító - folyadék nálam hamarabb elhasználódik, tehát ilyenkor azonnal pótolnom kell. :-))

(2014-ben napi fél zacskó zselatint ettem és akkor kezdtem el jógázni, heti egy alkalommal.) Őszintén bevallom Nektek, hogy mivel sokat javultam, ezért az ismétlésre vonatkozó intelmeket jól elfelejtettem. 

A zselatin, mivel állati eredetú anyagokból készül, így a szervezet kollagént tud előállítani belőle, a kollagén+C vitamin kombó pedig elengedhetelen a haj, a bőr, a köröm és az izületi porcok rendszeres épüléséhez. (Ne felejtsük el, hogy a szervezet kollagén termelése 30 éves kor után fokozatosan csökken.)

img_5988_1.JPG

(Kép:zselatimix)

2014 óta  a mozgás az életem része lett a folyadék termelődött, nem volt semmi gond. De akkor mi történt, hogy mégis előjött a probléma? Nos, csak annyi, hogy kissé többet mozogtam, mint amennyit a jelenlegi fizikumom elbírt  úgyhogy a testem jelzett, hogy kicsit lassítsak a tempómon... A fájdalom pedig a a legjobb tanítómester, mert a problémára irányítja a figyelmet. Ez a tapasztalás azzal járt, hogy reggel lassabban és kicsit kevesebbet jógázok,  könnyítettem a gyakorlatsoromon és többet pihenek savászanában az egyes pozíciók között. Amíg rendbe nem jövök, addig nem gyakorolom a deszka pózt, a plankinget és nincs súlyzózás sem.

A reggeli gyakorlás állandó része lett egy 15-20 perces izületi torna, amit még a Sarasvatiban tanultam. Ezt szerencsére fejből tudom és ha tényleg rászánom az időt, akkor egy széken ülve lassan át tudom mozgatni minden izületemet fentről lefelé haladva körkörös mozdulatokkal és csak ezután jöhet a jógázás.

Álló ászanákkal kezdek, mert azok növelik az erőt és a  stabilitást. Az abszolut kedvenc továbbra is a tádászana, amikor a helyes állás pozícióját gyakorolom, figyelek az erővonalakra és a nyitott mellkasra is. A másik kedvenc az uttanászana, ami egy állásból előrehajlás - ez volt a vizsgatételem is. Már egészen jól megy és biztonságban érzem magam a pozícióban. Egyre jobban közelítenek az ujjaim a bokáimhoz. Ez a póz a hasi zsir ellen is jó, plusz nyújtja a test egész hátsó oldalát az achillestől egészen a nyakig. És persze egy oldalra hajlás is része a törzsön lévő zsír lerakódás elleni küzdelemnek ez pedig a parsha-ardacsandrászana.

Szóval még 3-6 hét és 110%-ig rendbe jövök. Azért elmegyek majd egy állapotfelmérésre Dr. Kotroczó Anikóhoz is, aki az alternatív gyógyászat doktora jóga és ayurvéda szakirányon, hogy átbeszéljük ezt a problémát és találjunk ki közösen egy olyan gyakorlatsort, ami harmonizálja az izületi működést.

De, ahogyan a mondás tartja "minden rosszban van valami jó"... A zselatin+aszkorbinsav kúra hatására lassan kezdem visszanyerni a mozgékonyságomat, nem hullik a hajam  - reggelente 10-15 szál van a fésümben -, az arcom pedig kisimultabb lett és a körmöm sem töredezik. Két barátnőm Edit és Adél meg is jegyezte, hogy láthatóan nem olyan mélyek a ráncaim. Adél szó szerint azt kérdezte, hogy mit csináltam az arcommal? Feltöltettem? - Cuki volt, imádom. (De nem hiszek a szilikonban, viszont a kollagénben igen.)

És a végére hagytam Nektek az abszolút jó hírt! 2017. február 23-án a reggeli ászanázás közben tudtam meg azt, hogy elnyertem a Sarasvati Alapítvány ösztöndíját, így tovább fogok tanulni a jógában és ayurvédikus jógaterapeuta leszek! Alig várom! 

A bejegyzésem azzal a címmel indult, hogy az "Élet nem fenékig tejfel". Igen, néha azt érzi az ember, hogy a tejfölös edény aljára került, de a Jóisten ilyenkor elmegy a boltba hoz egy újabb adag tejfölt és feltölti az edényt, csak bízni kell a Bölcssségében... :-)

Mottó: "A tested nem az ellenséged, csak figyelj oda rá és hálás lesz érte." - ez most ugrott be, ahogy zárni akartam a bejegyzést!

(Megjegyzés: a bejegyzésben leírtak a saját tapasztalataim, ezért erősen ajánlom, hogy mindenki konzultáljon az orvosával vagy a természetgyógyászával mielőtt  belekezd bármilyen kúrába vagy életmódváltásba, mert jó ha a folyamat közben a szakemberek fogják a kezünket.)

Források: Sarasvati iskolai jegyzet, 

Köszönet a www.jogalegzes.hu-nak a Parsa-ardhacsandrászanáért és a kedvenc oldalamnak a www.jogapont.hu-nak is, mert Őket mindíg olvasom.